Osteopatia jest sposobem leczenia manualnego i diagnostyki. Charakteryzuje ją nieco inne podejście do pacjenta niż w medycynie.

W medycynie pogłębiające się specjalizacje koncentrują się na poszczególnych organach ciała i tam szukają przyczyn problemów. Osteopatia stara się śledzić zależności oraz współpracę poszczególnych narządów i układów, traktując je jako nierozłączną całość.

osteopatia poznań

Takie podejście ułatwia poszukiwanie przyczyn choroby (która nie zawsze ma swoje źródło w dysfunkcyjnym organie) i postawienie właściwej diagnozy. Przykładami schorzeń, na które może pomóc osteopata, są m.in. migreny, bóle kręgosłupa czy też rwa kulszowa.

Jedną z zasad osteopatii jest założenie, że ciało człowieka ma zdolność do autoregulacji. Potrafi oddziaływać na poszczególne organy i dąży do homeostazy: stanu równowagi i stabilności organizmu. Odpowiednio pobudzone zmierza w kierunku samowyzdrowienia.

Osteopatia istnieje od ponad 100 lat i jest bardzo skuteczna w leczeniu takich zaburzeń jak:

• Bóle kręgosłupa (również bóle kręgosłupa w ciąży) są częstą dolegliwością u osób prowadzących siedzący tryb życia oraz żyjących w stresie. Osteopatia z pomocą masaży i fizykoterapii pozwala rozluźnić napięte mięśnie i przywrócić ruchomość stawom.
  • Dyskopatia, rwa kulszowa, rwa ramienna. Szereg schorzeń powodowanych niewłaściwą postawą i obciążaniem poszczególnych stawów. Osteopatia z wykorzystaniem technik znanych z rehabilitacji i fizjoterapii pomaga przeciwdziałać bólowi i zmianom zwyrodnieniowym.
  • Bóle stawów obwodowych. Spowodowane są zazwyczaj przez zwyrodnienia, skręcenia lub zaburzenia funkcji. Z pomocą masażu i terapii manualnej można przywrócić równowagę nadwyrężonym stawom i pożegnać się z bólem.
  • Migreny, zawroty głowy i szumy w uszach. Często są wynikiem napięcia mięśni karku i barków na skutek np. stresu lub niewłaściwej postawy. Ucisk punktów spustowych, masaż rozluźniający lub masaż bańką chińską ułatwiają pozbycie się bólu i przywrócenie organizmu do równowagi.
  • Bolesne miesiączki oraz disminoree (zaburzenia miesiączkowania) nierzadko wynikają z niestabilności organizmu oraz bólów napięciowych. Odpowiednia terapia trzewna, masaż i fizykoterapia pozwalają wyeliminować powracający co miesiąc ból i uregulować cykl.
  • Zaparcia i problemy jelitowe bywają związane z niewłaściwą dietą, stresem i szybkim tempem życia. Osteopatia z pomocą fizjoterapii i terapii trzewnej pomaga przywrócić prawidłową pracę jelit i całego układ trawiennego.
  • Bóle w klatce piersiowej oraz bóle międzyłopatkowe (nie wynikające z choroby serca czy płuc) powodowane są często przez napięcia mięśni międzyżebrowych. Ich źródłem bywa niewłaściwa postawa, życie w stresie i przeciążenia. Stosowane w tym przypadku metody terapeutyczne to m.in. masaże, ucisk punktów spustowych oraz techniki rehabilitacyjne.
  • Urazy sportowe i przeciążenia (więzadeł, ścięgien, naderwania mięśni, inne) są wynikiem nadmiernego obciążenia organizmu lub niewłaściwego wykonywania ćwiczeń. Osteopatia pomaga zaleczyć kontuzje korzystając z fizyko- i fizjoterapii, a także metod stymulacji mięśni znanych z rehabilitacji.
  • Stany zapalne tkanek (zapalenie ścięgna achillesa, ostroga piętowa, łokieć tenisisty i inne) powstają jako efekt wad postawy, postępujących zmian zwyrodnieniowych lub kontuzji. W leczeniu wykorzystuje się m.in. terapie manualne stosowane w fizyko-, fizjoterapii i rehabilitacji.
  • Problemy poporodowe noworodków (kolki, kręcz, stany napięciowe) świadczą o zaburzeniu równowagi małego organizmu. Osteopatia pomaga także dzieciom, wykorzystując dostosowaną do ich wieku terapię trzewną oraz masaże.
  • Dolegliwości stawu skroniowo – żuchwowego powodowane są zazwyczaj przebytym urazem, dysfunkcjami stawu lub napięciami w okolicach głowy i szyi. Odpowiednio dobrana terapia ułatwia przywrócenie pełnej funkcjonalności stawu i powrót do równowagi.

Jeżeli mają Państwo problemy z kręgosłupem (np. bóle, dyskopatie, zwyrodnienia, przeciążenie), doświadczają napadów rwy kulszowej, zmagają się z bólami napięciowymi lub kontuzjami – zapraszam do mojego gabinetu.